اعتیاد ، نوجوانان و مدارس

مصرف مواد مخدر در نوجوانان ، یکی از نگرانی های جدی والدین  و مسولان محسوب میشود.با مداد آنلاین همراه باشید.​

اعتیاد را به عادت کردن ، خو گرفتن و خود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنی کرده اندبه عبارت دیگر ابتلای اسارت آمیز به ماده ی مخدر که از نظر جسمی یا اجتماعی زیان آور شمرده شود ، اعتیاد نام دارد .
وابستگی به دارو ، مفهوم  این کلمه آن است که انسان در اثر کاربرد نوعی مواد شیمیایی ، از نظر جسمی و روانی به آن وابستگی پیدا کند . به طوری که در اثر دستیابی و مصرف دارو احساس آرامش و لذت به او دست می دهد ، در حالی که نرسیدن دارو به خماری ، دردهای جسمی و احساس ناراحتی و بی قراری فرد منجر می شود .
نوجوانان به دلیل داشتن ویژگی های چون استقلال طلبی و کنجکاوی ، هیجان خواهی ، پیروی از همسالان و بی اعتمادی به قدرت والدین ، بیشتر در معرض خطر مصرف مواد بوده و هدف اصلی توزیع کنندگان ا​ین مواد هستند .
اکثر نوجوانان ماجراجو بوده و از این رو خطر مصرف مواد مخدر در این گروه خطرناک تر از سایر گروه هاست از آنجا که نوجوانان به دلیل رشد ناکافی ذهنی و اجتماعی ، ارتباط بین فعالیت های حال و آینده ی خود را نمی بینند و فکر میکنند قادر به تغییر زندگی خود هستند ، با این تصورات واهی که خود را اصلاح کرده و مصرف را کنار خواهند گذاشت ، ممکن است مدتها درگیر فعالیت های مربوط به مواد شده و زمانی به خود آیند که دیگر نمیتوانند این سبک زندگی را کنار بگذارند .

علاوه بر مشکلات فوق ، نوجوانان مصرف کننده ی ​مواد مخدر به برخی از مشکلات زیر مبتلا می شوند :

  •  آسیب های جسمی و روان شناختی مثل بالا رفتن احتمال ابتلا به ایدز ، آسیب های حافظه ، اختلالات کبدی و مسمومیت های حاد
  • خطر افزایش فعالیت های جنسی زود رس و نابهنجار
  • توقف یا ا​ختلال در رشد هیجانی ، اجتماعی ،اخلاقی و هوشی
  • مشکلات رفتاری و درگیریهای قانونی 
  • احتمال بالا رفتن مشارکت در بزه های مختلف 
  •  بی علاقگی و بی انگیزگی نسبت به کار و فعالیت های پیشین 
  • افت تحصیلی مشهود
  •  بالا رفتن احتمال خودکشی

در مدارس ما ، دانش آموزان متناسب با وضعیت اقتصادی و منطقه ای جغرافیایی خود ، به مواد مخدر مختلفی روی می آورند . برای مثال دانش آموزان مناطق شمال شهر تهران که تا حدودی مرفه هستند ، به موادی مانند اکس و ماری جوآنا و ... روی می آورند و دانش آموزان جنوب شهر تهران بیشتر سیگار ، تریاک و... مصرف میکنند که هزینه کمتری به آن اختصاص می دهند .

اعتیاد و نوجوان

در خانواده های مرفه ، نوجوانان به علت کمبود فعالیت های بدنی ، یکنواختی و تنوع طلبی ، معمو​لا به سوی ​مواد مخدر روی می آورند . در طبقات پایین جامعه ، محرومیت ها شکست ها و ناکامی ها از علل گرایش به مواد مخدر هستند و در طبقه متوسط ، وجود اختلافات ​خانوادگی ، دوستان ناباب نقش مهمی در این زمینه ایفا میکنند .
در این شرایط مهم ترین نهاد بعد از خانواده ، آموزش و پرورش است که در آگاه سازی دانش آموزان در خصوص اثرات منفی ​مواد مخدر ،فراهم ساختن برنامه ​های متنوع برای اوقات فراغت ،ایجاد فرصت های شغلی و اطلاع رسانی به خانواده ها نقش مهمی ایفا میکند.

اگر اولیای مدرسه ، شناخت کافی از علل و عوامل موثر درگرایش نوجوانان به سوی مصرف مواد مخدر را نداشته باشند و آموزش لازم در جهت شناسای افرادی که در معرض خطر قرار دارند را کسب نکرده باشند و نسبت به رفتارهایی که نشان دهنده ی مصرف مواد مخدر است حساس نباشند ، ممکن است واکنش هایی نشان دهند که باعث سوق دادن بیشتر فرد به سوی مواد مخدر شود.

از این رو ضروری است که اولیای مدرسه به خصوص مشاوران ، در زمینه ی اعتیاد ،آموزشهای کافی ببینند تا بتوانند نوجوانانی که یا در معرض خطر اعتیاد قرار دارند یا مواد مخدر مصرف میکنند را به موقع شناسایی کرده و نسبت به پیشگیری از بروز اعتیاد یا درمان آن ، اقدامات لازم را انجام دهند .
به لحاظ اثر گذاری به محیط های آموزشی در تربیت و تکوین شخصیت نوجوانان و با توجه به این که اغلب گروه های همسالان نیز در میان آنها شکل می گیرند ، محیط آموزشی پس از خانواده ، مقام والایی دارد . 
از این رو هرگونه نا بسامانی در چنین محیطی خطر شکل گیری گروه های آسیب پذیر در میان نوجوانان را افزایش میدهد که طی آن اعضای این گروه ها ، انواع جرایم و انحرافات را از یکدیگر یاد میگیرند  و به آن مبادرت می ورزند که از جمله ی آن ها می توان اعتیاد به مواد مخدر را نام برد​.

کلید واژه ها

اعتیاد

مواد مخدر

نوجوانان

مدرسه

دانش آموز

سلامت

معلم

نویسنده:

مریم برزویی

پست قبلی

تاریخچه ریاضیات - قسمت سوم

پست بعدی

معرفی کتاب من من هستم

در همین رابطه بخوانید :

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.